Polacy piją soki na potęgę

Można powiedzieć, że Polacy pozytywnie zwariowali na punkcie soków. Niezmiennie kochają jednak najbardziej pomarańczowy. Moda na zdrowy styl życia sprawiła, że wzrosło zainteresowanie surowymi warzywami i owocami, a także powstającymi z nich sokami i nektarami. Korzystają konsumenci
i producenci. Witaminy wszystkim wychodzą na zdrowie. O nowych rynkowych trendach porozmawialiśmy z
sekretarzem generalnym Krajowej Unii Producentów Soków Barbarą Groele.

Autor: Maria Sikorska

Maria Sikorska: Polscy konsumenci są coraz bardziej zainteresowani zdrowym trybem życia, żywnością naturalną i nisko przetworzoną. W ten trend wpisują się nie tylko surowe warzywa i owoce? Takiej skali zainteresowania chyba jeszcze nie było?

Barbara Groele: Faktycznie, zmienia się postrzeganie diety i jej roli w życiu Polaków, co jest między innymi spowodowane kampaniami edukacyjnymi, które prowadzi także nasze Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. Kreowanie świadomości Polaków w zakresie zdrowego  trybu życia, a co za tym idzie również propagowanie diety opartej na warzywach i owocach, to w dużej mierze także zasługa Instytutu Żywności i Żywienia, który w 2016 roku zrewidował krajową Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej przesuwając owoce i warzywa na podstawę w piramidzie, dzięki temu wielu Polaków coraz chętniej sięga
po warzywa, owoce oraz niskoprzetworzone przetwory do których należą m.in. soki. Mamy nadzieję, że ten trend się utrzyma, a świadomość zdrowego żywienia będzie rosła.

M.S.: Jak wypadamy w piciu soków jako naród w porównaniu z innymi krajami?

B.G.: Możemy stwierdzić, że spożycie soków w Polsce powoli wzrasta. Według Europejskiego Stowarzyszenia Soków Owocowych, w 2016 roku w Polsce spożycie soków 100 % wynosiło ok. 543 mln litrów, w przeliczeniu
na jednego mieszkańca jest to ok. 13 litrów na osobę na rok, co daje 36 ml na osobę dziennie (czyli zaledwie trzy łyżki dziennie). Mimo optymistycznych wzrostów należy więc zaznaczyć, że wciąż daleko nam do liderów, np. Malty, gdzie na osobę spożywa się 31 litrów soku w skali roku, także mamy kogo gonić. Bardzo wysokie spożycie soków odnotowuje się również w Niemczech czy Holandii, gdzie jest to odpowiednio ok. 29 l i 24 l soków spożywanych średnio rocznie przez jednego mieszkańca.

M.S.: Jakie soki cieszą się obecnie największym powodzeniem? Modne stają się soki tłoczone

B.G.: To prawda, że coraz więcej pojawia się na sklepowych półkach soków NFC (Not From Concentrate), dla których przyjęła się nazwa soki tłoczone. Różnorodność soków na rynku jest naprawdę duża i każdy może znaleźć coś dla siebie. Nie tylko pod względem smakowym czy sposobu produkcji, ale także pod względem wielkości i rodzaju opakowań. Należy zauważyć, że największym powodzeniem w Polsce cieszy się sok pomarańczowy, który ciągle pozostaje na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o smakowe gusta Polaków. Ciekawostką jest natomiast fakt, że soki marchwiowo-owocowe są ewenementem na skalę europejską z uwagi na fakt, że to w Polsce została opracowana receptura tych soków i w Polsce stały się bardzo popularne. Natomiast na rykach Europy Zachodniej praktycznie nie są obecne.

M.S.: Zgodnie z prawem Unii Europejskiej i polskim, do wszystkich soków owocowych, pomidorowych oraz 100 % warzywnych nie wolno dodawać żadnych cukrów, takich jak np. glukozy, fruktozy. Te same przepisy zakazują też dodawania sztucznych substancji do soków i nektarów. Czy właśnie dlatego te produkty doskonale wpisują się w modę na „bycie fit”?

B.G.: To na pewno jeden z czynników, dla których picie soków może być uważane za „fit przekąskę”. Dodatkowo, co jest niekwestionowaną wartością soków, to ich siła prozdrowotna, o której świadczą m.in. zawartości witamin czy innych składników mineralnych w sokach. Dla przykładu szklanka (200 ml) 100 % soku pomarańczowego zaspokaja już w 50-60 % dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, która m.in. pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Dlatego picie szklanki soku dziennie może stanowić jedną z 5 zalecanych porcji warzyw i owoców. To bogactwo natury czyni je wartościowymi produktami w naszej diecie.

M.S.: Mamy do czynienia z powstaniem nowej piramidy żywieniowe, gdzie podstawą są warzywa i owoce. Czy to zdziwiło producentów?

B.G.: Nie zdziwiło to producentów z branży owocowo-warzywnej, w tym sokowniczej. Przedstawiciele branży zdają sobie sprawę, że produkty wyprodukowane z owoców i warzyw są zdrowe i pełne witamin, soli mineralnych i wielu fitoskładników niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Współpracując z wieloma ekspertami ze świata nauki, mamy świadomość że soki są coraz częściej wymieniane jako zdrowe przekąski, np. Instytut Żywności i Żywienia wymienia szklankę (200 ml) soku jako jedną z pięciu zalecanych porcji warzyw
i owoców w codziennej diecie.

M.S.: Czy według Państwa soki będą coraz bardziej doceniane przez konsumentów i częściej uwzględniane w diecie?

B.G.: Wydaje nam się, że soki ze względu na ich wartości odżywcze oraz często wygodną formę, którą zapewniają miedzy innymi opakowania kartonowe, np. poręczne kartonik o niewielkich pojemnościach, będą stawały się elementem podstawowej diety Polaków, zwłaszcza że zmienia się nasz tryb pracy, styl życia, który powoduje że szukamy łatwych i szybkich, ale równocześnie zdrowych przekąsek. Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że soki produkowane są z zastosowaniem coraz nowszej technologii, która pozwala zachować dobrodziejstwo płynące z owoców i warzyw.

M.S.: Producenci przetworów i przetwórcy korzystają z rynkowych tendencji. Trendy konsumenckie projakościowe i pronaturalne przekładają się na zwiększone zainteresowanie kategorią soków
i nektarów?

B.G.: Biorąc pod uwagę aktualne wzrosty spożycia soków i nektarów możemy faktycznie mówić o zwiększonym zainteresowaniu kategorią soków i nektarów, lecz czy jest ono tylko wypadkową rynkowych tendencji? Wydaje nam się, że to także wieloletnia edukacja oraz coraz większa dostępność do badań i informacji prowadzi
do zmiany nawyków żywieniowych i w konsekwencji diety Polaków.

M.S.: Czy w związku z nowymi trendami firmy powinny wprowadzić nowe, jeszcze bardziej innowacyjne produkty na rynek?

B.G.: Firmy powinny konsekwentnie się rozwijać, nie bacząc tylko na panujące trendy. Nasz rodzimy rynek szuka innowacyjnych produktów i technologii i ciągle się rozwija. Przykładem takich praktyk mogą być coraz popularniejsze musy, które jako produkty bogate w witaminy i składniki odżywcze oraz błonnik mogą być doskonałą przekąską dla osób starszych i dzieci, które wymagają specjalnej dostosowanej do wieku żywności, pełnowartościowej i łatwej w konsumpcji.

zywnosc.com.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim –  regulamin